Menu

Cum ne influenţează inteligenţa emoţională relaţiile profesionale

Până anul acesta, cuvântul telemuncă nu se găsea în vocabularul românilor, dar pe măsură ce ţările s-au adaptat la criză, tot mai multe persoane au avut nevoie să lucreze şi să înveţe de acasă. Lucrul de acasă şi întâlniril virtuale cu prietenii şi familia a devenit ceva uzual, la finalul anului 2020, asta dacă ţinem cont că la începutul crizei COVID-19, România se afla pe ultimul loc în Uniunea Europeană la procentul lucrătorilor care au trecut la regimul de telemuncă, dar în schimb a urcat foarte repede pe primul loc la creşterea procentuală a importurilor de laptopuri.

Dar până la evenimentele de anul acesta, românii au lucrat foarte mult de la birou, lucru ce ne face să vorbim şi despre capacitatea de a gestiona propriile emoţii, şi să ne raportăm la capacităţi precum conştientizare, menţinerea controlului asupra propriilor acţiuni şi emoţii şi evident la manifestarea empatiei în relaţiile interpersonale, într-un cuvânt inteligenta emotionala. Mai precis, un ansamblul de aptitudini şi de comportamente care rezolvă o mare parte dintre deficienţele cauzate de o comunicare deficitară.

Conştienţi de propriile gânduri, ne manifestăm inteligenţa emoţională prin capacitatea de a ne identifica şi gestiona propriile emoţii, dar mai ales prin receptivitatea faţă de semnalele transmise de cei din jur. Dacă inteligenţa cognitiva nu este influenţabilă de-a lungul vieţii, cea emoţională poate fi educată prin introspecţie, printr-o bună observare a lumii înconjurătoare şi printr-o reflecţie lucidă şi obiectivă asupra realităţii.

La ce ne ajută inteligenţa emoţională

Anul acesta cred că putem vorbi despre inteligenţa emoţională, chiar dacă am lucrat de acasă, dar şi de la birou, întrucât în ambele cazuri există stres.

Stresul la locul de muncă este o realitate des întâlnită în întreaga lume. Inteligenţa emoţională este unul dintre cele mai utile mijloace de apărare într-un mediu aparent ostil. Se spune că dacă un angajat capabil să-şi evalueze lucid emoţiile va gestiona mai bine momentele cu vârf de lucru, în care provocările profesionale sunt dublate de tensiuni resimţite la nivel personal. Aşadar, pe măsură ce avansează în ierarhie, profesioniştii se lovesc de nevoia de a demonstra o veritabilă inteligeţă emoţională.

Ce sfaturi ţi-ar da în acest caz un psiholog? În primul rând acesta ţi-ar spune aşa. „Ai emoţii negative? Încearcă să le observi. Ce anume le-a cauzat? Atunci, ia un stilou şi scrie totul pe hârtie, dar fii onesc cu tine. Învață să nu mai iei la modul personal tot ceea ce ți se întâmplă. Majoritatea problemelor care apar sau care ne sunt create de altcineva nu sunt îndreptate special împotriva noastră. Şi încă un sfat. Începe un jurnal de succese. Scrie în el micile lucruri pe care le-ai realizat. Marchează zilnic acel succes.

No comments

Lasă un răspuns

Tarancuta Urbana

Facebook
Pinterest
Instagram