Menu

Încă o mocăniță a fost „reînviată” în România cu succes – Sibiu, Valea Hârtibaciului

Asociația „Prietenii Mocăniței”, o echipă de voluntari din Sibiu, a reușit să refacă o parte a traseului mocăniței de pe Valea Hârtibaciului și a organizat deja primele plimbări cu turiști în weekend-ul ce tocmai a trecut.

Voluntarii au refăcut segmentul de cale ferată între două sate, recondiționând un vagon, au adus și o locomotivă, au și motodrezină, și ciclodrezină. Acum e în plină desfășurare o campanie de strângere de semnături prin care se cere Guvernului trecerea mocăniței în proprietatea autorităților locale, în așa fel încât, cu bani europeni, întregul traseu din fier să fie refăcut. Turiștii români și străini care s-au plimbat deja pe aici și-au dat seama de splendoarea proiectului.

5

Le-au sărit în ajutor voluntarii britanici. Specialiști în căi ferate, pentru că în țara lor există de mai multă vreme un fenomen dedicat restaurării și conservării vechilor căi ferate și a trenurilor de epocă. Așa s-a constituit un grup de sprijin care, pe de-o parte, face cunoscută mocănița de pe Valea Hârtibaciului în Marea Britanie, iar pe de altă parte strânge fonduri pentru reabilitarea acestei căi ferate. Munca și-a arătat roadele, dacă te gândești că segmentul de cale ferată, de șapte kilometri, între satele Cornățel și Hosman este circulabil. Mai sunt doi kilometri refăcuți, pornind de la gara Agnita. Au renăscut turnul de apă din Cornățel, clădirile cantonului Coveș, o serie de anexe ale gării din Alțâna, apoi gara din Agnita și-a schimbat fața. Cu atât mai mult cu cât aici s-a făcut și un adăpost pentru vagonul reparat de la zero de voluntari.

Asociația „Prietenii Mocăniței” anunță că următoarele călătorii vor fi organizate pe 11 și 12 iunie, până atunci totul este ocupat.

 

1

Refacerea traseului Mocăniței a început în 2009, când în jurul asociației s-au strâns peste 100 de voluntari. Nu lucrează nici la CFR și nici în turism. „50% sunt programatori, adică șoareci de birou în timpul săptămânii. Restul economiști, chiar șoferi de camion, istorici, îl avem pe Radu, care e inginer de structură”, spunea Mihai Blotor, unul dintre voluntari, anul trecut, pentru TVR.

3

 

4

 

8

 

7

 

5

Claudia Pamfiloiu, un alt voluntar a fost să învețe cum se repară șinele în Marea Britanie. Unii voluntarii au venit chiar din Germania, America sau Vietnam ca să schimbe o traversă, să cosească iarba de pe șine sau să vopsească un vagon.

6

Multe dintre unelte și le improvizează singuri. În urmă cu doi ani au reușit să obțină patru vagoane pe care le restaurează.

În 1895 s-au amenajat primii 48 de kilometri de cale ferată îngustă, între Sighișoara și Agnita, pentru ca în 1910 să fie prelungit traseul cu încă 62 de kilometri, până la Sibiu. Același an în care se face și o bifurcație între Cornățel și Vurpăr, în lungime de 13 kilometri. Un mic calcul arată totalul de 123 de kilometri.

În 1910, mocănița de pe Valea Hârtibaciului transporta oameni și mărfuri între Sighișoara și Sibiu. În 1970 mai funcționa doar între Agnita și Sibiu, dar era folosită doar pentru transport de sfeclă, lemn și animale.

În 2001 a fost declarată închisă oficial, iar în 2007 s-a încercat lichidarea liniei și vânzarea la fier vechi. A fost momentul în care au reacționat „Prietenii Mocăniței”, care au reușit să treacă linia pe lista monumentelor istorice.

sursa:  Asociatia Prietenii Mocanitei

Țărăncuța Urbană I Roxana Toma
Țărăncuța Urbană sunt eu, Roxana Toma.
Fata care iubește poveștile, tradițiile, amintirile din copilărie, momentele minunate petrecute alături de cei dragi, dulciurile, florile, grădina cu flori a mamei – lăsată moștenire, satul și viața la țară.
Sunt jurnalist de peste 20 de ani. Am scris despre politică și politicieni în toți acești ani. Acum e vremea de alte subiecte.
Am venit la București de la țară, chiar dacă țara mea se afla la vreo 60 de kilometri de Capitala țării. Acum ați înțeles și numele blogului meu.
Am un copil, mai celebru decât mine, un mic actor, Tudor Roșu :). Născut la București îi place să bată mingea pe strada copilăriei mele, natura și tot ce este frumos. Deci iubește ce iubesc și eu!
Sper să vă placă ce scriu, scriu pentru voi, pentru prietenii mei, pentru țărăncuțele mele!
Cu drag,
Țărancuța Urbană
tarancutaurbana@gmail.com

Țărăncuța Urbană I Roxana Toma
Țărăncuța Urbană sunt eu, Roxana Toma. Fata care iubește poveștile, tradițiile, amintirile din copilărie, momentele minunate petrecute alături de cei dragi, dulciurile, florile, grădina cu flori a mamei - lăsată moștenire, satul și viața la țară. Sunt jurnalist de peste 20 de ani. Am scris despre politică și politicieni în toți acești ani. Acum e vremea de alte subiecte. Am venit la București de la țară, chiar dacă țara mea se afla la vreo 60 de kilometri de Capitala țării. Acum ați înțeles și numele blogului meu. Am un copil, mai celebru decât mine, un mic actor, Tudor Roșu :). Născut la București îi place să bată mingea pe strada copilăriei mele, natura și tot ce este frumos. Deci iubește ce iubesc și eu! Sper să vă placă ce scriu, scriu pentru voi, pentru prietenii mei, pentru țărăncuțele mele! Cu drag, Țărancuța Urbană tarancutaurbana@gmail.com

No comments

Gandeste-te la toate lucrurile frumoase de langa tine si fii fericit – Anne Frank

Feed Instagram

Load More
Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.
VREI SĂ FACI O PLIMBARE? Prognoza pe trei zile! Vezi aici cum va fi vremea!
13°
nori împrăștiați
humidity: 62%
wind: 3m/s N
H 14 • L 14

NEWSLETTER

Rămâi la curent cu noutăţile de pe Ţărăncuţa Urbană

PINACOTECA BUCUREȘTIULUI – UN PROIECT INTERBELIC

Ziua cea mare1 august 2017
Locatia: Muzeul Municipiului București - Palatul Suțu După 26 de ani, Pinacoteca Municipiului București își redeschide colecțiile în fața publicului, oferind o retrospectivă a principalelor donații, Ioan Movilă si Filip Marin, precum și a celor mai reprezentative lucrări achiziționate în perioada interbelică.

Roxana Toma ( tarancutaurbana.ro ) pregătește colecția de perne Arta amintirii

Tarancuta Urbana

Facebook
Pinterest
Instagram