1 milion de tineri au descoperit patrimoniul cultural românesc prin campania Cronicari Digitali

52 de obiective de patrimoniu au fost transpuse în conținut digital

 

 42 de instagrammeri, bloggeri și jurnaliști au parcurs în trei luni 8.000 de kilometri în căutarea obiectivelor de patrimoniu și a locurilor care merită să fie povestite în digital;

Prin intermediul tuturor canalelor folosite în cadrul campaniei Cronicari Digitali, un milion de tineri au aflat de proiectul ce are ca scop viralizarea patrimoniului cultural;

Campania se va încheia luna viitoare printr-un Heritage InstaMeet ce va avea loc în București, urmând ca din 2019 să demareze o nouă etapă.

 

 

 

La trei luni de la demararea proiectului Cronicari Digitali, echipele mixte formate din 42 de instagrammeri, bloggeri și jurnaliști au parcurs 8.000 de kilometri în căutarea locurilor care merită să fie povestite în digital, vizitând 52 de obiective de patrimoniu cultural. Rețelele de socializare, dar în special Instagramul, au adoptat un nou filon, unul cu iz cultural, prin care comunitatea tinerilor din România se întâlnește cu patrimoniul românesc.

 

Campania Cronicari Digitali a fost demarată vara aceasta de agenția de comunicare creativă Zaga Brand, în colaborare cu Institutul Național al Patrimoniului, cu scopul de a ajuta generația Millennials să își regăsească identitatea, prin revendicarea dar mai ales înțelegerea trecutului. Uniți sub sloganul „Împreună facem viral patrimoniul cultural”, comunități formate din 300.000 de tineri activi pe Instagram au popularizat hashtag-ul oficial #cronicaridigitali, iar câteva mii dintre aceștia au participat activ, prin crearea de conținut vizual și digital storytelling care dezvăluie secretele unor obiective de patrimoniu mai puțin cunoscute în România.

Activitatea noastră este axată în mare parte pe gestionarea tuturor inventarelor patrimoniului, adică lista monumentelor istorice, lista patrimoniului mobil clasat și așa mai departe, care este pasul unu în procesul de conservare a locurilor sau lucrurilor culturale. Dar chiar dacă listele sunt făcute, ele trebuie promovate și susținute, iar pentru asta este esențial să ne cunoaștem – noi și publicul. Așa că, alături de Zaga Brand, am reușit să găsim cea mai bună metodă de a comunica patrimoniul cultural în mod atractiv pentru publicul tânăr: digitalul. Nu e de ajuns ca doar specialiștii să aprecieze bogăția culturală a unei țări, trebuie să o prezentăm și viitoarelor generații, să îi facem să îi înțeleagă importanța și să îi stimulăm să cunoască și să transmită mai departe aceste valori. Cronicari Digitali răspunde unei nevoi generale, publice – nevoia oamenilor de a înțelege ce înseamnă patrimoniul”, explică Ștefan Bâlici, manager al Institutului Național al Patrimoniului (INP).

 

 

 

Într-un maraton unic pentru România, tineri pasionați de mediul digital au avut ocazia să străbată Capitala, apoi țara în lung și în lat, alături de 16 specialiști INP care le spuneau „în direct” povestea locurilor sau obiectivelor de patrimoniu descoperite, transformându-le instant în conținut digital.

Pentru această etapă a proiectului am dorit să promovăm patrimoniul cultural al României în rândul Millennials, pentru că o comunicare între generații poate avea loc doar printr-un limbaj comun. Iar noi am ales digitalul, cu accent pe Instagram. Rezultatul: mii de imagini care spun povești, iar obiectivele au fost atinse, chiar depășite pentru această fază – prin Instagram, Facebook, dar și presă online, audiovizual și radio, peste un milion de tineri cu vârste între 18 și 35 de ani au aflat de mesajul campaniei Cronicari Digitali. Urmează ca anul viitor să mergem  mai departe și să implicăm efectiv comunitățile în sprijinirea patrimoniului cultural românesc.  Știm că tinerii antreprenori rezonează cu ceea ce vrem noi să promovăm și vrem să-i stimulăm să construiască afaceri în jurul obiectivelor de patrimoniu și să se implice, la rândul lor, prin activități de susținere”, explică Silvia Teodorescu, Managing Partner Zaga Brand.

 

 

Conținutul cultural poate deveni viral, dacă e de calitate

 

Este evident că o campanie inedită nu putea să pornească la drum decât alături de tinerii pe care vrea să îi impulsioneze. La debutul proiectului, respectiv primul Heritage InstaMeet din București, din data de 17 iulie, 120 de instagrammeri au avut barierele ridicate, la propriu, către trei clădiri-simbol ale Bucureștiului, iar în următoarele săptămâni alte zeci de obiective din România au fost descoperite prin intermediul celor patru Heritage Trips, ce au cuprins zonele Maramureș, Alba, Hunedoara, Moldova și Sulina. Tinerii au descoperit astfel 52 de obiective variate de patrimoniu: mori de apă încă funcționale după sute de ani, castele, conace, închisori comuniste (patrimoniu traumatic), în timpul unor călătorii ce au fost aezonate cu bucate tradiționale ce au câștigat lupta cu timpul și au rămas simboluri ale gastronomiei românești.

 

 „Am avut ocazia să pătrund în clădiri unice cu povești spectaculoase și aspect fantastic pentru a fi valorificate în online. Și voi da doar câteva exemple: Palatul CEC, Casa Monteoru sau Castelul din Răscruci, mult mai puțin cunoscut decât „fratele” din Bonțida, însă mult mai arătos și mai bogat în legende. Instagram crește în România de la o lună la alta, iar prin acest proiect s-a demonstrat că și conținutul cultural de calitate, bine documentat, poate deveni viral. Mă bucură că am putut contribui la promovarea patrimoniului cultural alături de  comunitățile mele ce reunesc circa 170.000 de tineri”, spune Radu Niță, instagrammer și partener al proiectului cu @ig_romania, @romaniapitoreasca și @discoverbucharest.

 

 

În luna noiembrie, lumea digitală și cea a patrimoniului își vor uni din nou forțele într-un eveniment de închidere a proiectului din 2018, printr-un Heritage InstaMeet ce va deschide porțile altor clădiri spectaculoase și mai puțin accesibile din București.

 

 

 

Despre Institutul Național al Patrimoniului

Institutul Național al Patrimoniului (INP) este principala instituție publică de specialitate responsabilă cu gestiunea patrimoniului cultural din România. Institutul coordonează activitatea de inventariere, protejare, consolidare-restaurare și punere în valoare a monumentelor istorice, activitatea de gestiune și punere în valoare a patrimoniului cultural mobil, digital, intangibil și imaterial. În domeniul patrimoniului mondial, INP este responsabil de monitorizarea monumentelor și siturilor înscrise în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO și, de asemenea, de elaborarea dosarelor de nominalizare a monumentelor și siturilor României pentru înscrierea în Lista Patrimoniului Mondial.


 

 

Despre Zaga

Fondată în 2005, agenția de comunicare creativă Zaga Brand și-a propus și a reușit să creeze un mediu de lucru productiv în care imposibilul este doar o provocare. Într-o atmosferă crazy about our work”, agenția a generat rezultatele dorite de clienții săi B2B și B2C oferind servicii complete de PR, Creative concepts și BTL. Misiunea Zaga este de a crea o comunicare reală între comunitate și brand-urile sau companiile cărora li se adresează prin PR – cea mai onestă, curajoasă și de durată contribuție în a inspira oamenii, a genera reacții, a crea reputații și fair advertising. Onest, cu rezultate măsurabile, având la bază acțiuni de comunicare. De la concerte LIVE pe trenuri în mișcare, concursuri naționale de creație, campanii de CSR sau silent disco în autobuze și metrou, Zaga își propune continuu să surprindă publicul cu abordări creative, astfel încât mesajele de comunicare să ajungă direct la acesta.

 

sursa foto: facebook Cronicari Digitali

 

One thought on “1 milion de tineri au descoperit patrimoniul cultural românesc prin campania Cronicari Digitali

Comments are closed.