Casa de târgoveţ. 228 de ani de când s-a pus piatra de temelie a celei mai vechi case din Capitală, ţinând cont că prima menţiune a localităţii Bucureşti apare în anul 1459. Nu e o casă de boier, ci o casă de orăşan, un târgoveţ, să zicem unul mai împlinit din punct de vedere financiar.
În prezent casa este cunoscută sub numele de Casa de târgoveţ, dar clădirea de pe Calea Serban Vodă 33 este cunoscută şi sub numele de Casa Voina, după numele ultimului proprietar înainte de naţionalizarea din 1950.
Calea Şerban Vodă a fost o zonă foarte importantă în anii 1700, mai ales că aici Vodă Ipsilanti, domn în Ţara Românească în perioada 1725 – 1807 a construit un han mare pentru a primi dregătorii turci şi alţi trimişi oficiali ai Porţii Otomane. Aşa că, în zonă au apărut în acea perioadă mai multe case unde locuiau orăşenii mai instăriţi, inclusiv aceasta.
Casa are patru încăperi, o tindă, o prispă cu arcade și stâlpi care se lărgește într-un foișor, dar și o pivniță înaltă cu grinzi masive din stejar
Influențele balcanice sunt vizibile în prispa cu arcade în acoladă, stâlpi de lemn și capiteluri sculptate. Fiind ridicată pe un teren mlăștinos din lunca inundabilă a Dâmboviței, construcția are un beci foarte înalt, cu grinzi masive din stejar. După lărgirea străzii Șerban Vodă, fațada dinspre stradă a fost remodelată de mai multe ori, chiar a fost şi tăiată, însă partea dinspre curte a rămas nemodificată.
În anul 1948 a fost naționalizată și utilizată periodic ca magazin sau depozit. De exemplu, prin anii 1937 în casă funcţiona un atelier de tapiţerie. După 1990, casa a ajuns în proprietatea Ministerului Culturii, care la rândul său o dă Institutului Național al Patrimoniului în administrare, fiind unul dintre cele 4 sedii ale acestuia. Casa de târgoveţ a trecut prin mai multe restaurări, fiind destul de degradată: 1970 și 1991. Din anii 2000 a fost utilizată ca sediu pentru o direcție din INP, apoi ca sediu AFCN până în 2010.
Revenind la zilele noastre, în 2018, Institutul Național al Patrimoniului împreună cu agenția de comunicare creativă Zaga Brand au lansat recent campania #CronicariDigitali, prin care își propun să apropie pentru prima dată valorile și tradițiile României de generația millennials. Astfel, tinerii sunt stimulați să cunoască, să înțeleagă, să aprecieze și să promoveze patrimoniul cultural național și UNESCO din România.
Campania #CronicariDigitali va prezenta peste 50 de obiective din patrimoniul național și UNESCO din România, toate pline de istorie, pitoresc și savoare, printr-o serie de călătorii inedite, evenimente dedicate comunităților de instagrameri, bloggeri, vloggeri și jurnaliști. Vor fi explorate clădiri vechi din mediul urban cu arhitectură de referință, conace, castele, peisaje agro-pastorale sau industriale, mori de apă vechi, încă funcționale, căi ferate în peisaje de basm, lumea gastronomiei și oameni incluși în patrimoniul viu.
Fotografii realizate de Tudor Roşu
tarancutaurbana@gmail.com
เว็บตรงแตกง่าย
Hey, these days is an excessive amount of fantastic for me, considering that this time I am looking at this tremendous instructional write-up in this article at my residence. Many thanks a great deal for huge energy. betflix
Cand ai drum prin Ploiesti sa vizitezi si Casa de Targovet de acolo, e tare faina! Uite, nu stiam ca avem si in Bucuresti…