Asociația „Prietenii Mocăniței”, o echipă de voluntari din Sibiu, a reușit să refacă o parte a traseului mocăniței de pe Valea Hârtibaciului și a organizat deja primele plimbări cu turiști în weekend-ul ce tocmai a trecut.
Voluntarii au refăcut segmentul de cale ferată între două sate, recondiționând un vagon, au adus și o locomotivă, au și motodrezină, și ciclodrezină. Acum e în plină desfășurare o campanie de strângere de semnături prin care se cere Guvernului trecerea mocăniței în proprietatea autorităților locale, în așa fel încât, cu bani europeni, întregul traseu din fier să fie refăcut. Turiștii români și străini care s-au plimbat deja pe aici și-au dat seama de splendoarea proiectului.
Le-au sărit în ajutor voluntarii britanici. Specialiști în căi ferate, pentru că în țara lor există de mai multă vreme un fenomen dedicat restaurării și conservării vechilor căi ferate și a trenurilor de epocă. Așa s-a constituit un grup de sprijin care, pe de-o parte, face cunoscută mocănița de pe Valea Hârtibaciului în Marea Britanie, iar pe de altă parte strânge fonduri pentru reabilitarea acestei căi ferate. Munca și-a arătat roadele, dacă te gândești că segmentul de cale ferată, de șapte kilometri, între satele Cornățel și Hosman este circulabil. Mai sunt doi kilometri refăcuți, pornind de la gara Agnita. Au renăscut turnul de apă din Cornățel, clădirile cantonului Coveș, o serie de anexe ale gării din Alțâna, apoi gara din Agnita și-a schimbat fața. Cu atât mai mult cu cât aici s-a făcut și un adăpost pentru vagonul reparat de la zero de voluntari.
Asociația „Prietenii Mocăniței” anunță că următoarele călătorii vor fi organizate pe 11 și 12 iunie, până atunci totul este ocupat.
Refacerea traseului Mocăniței a început în 2009, când în jurul asociației s-au strâns peste 100 de voluntari. Nu lucrează nici la CFR și nici în turism. „50% sunt programatori, adică șoareci de birou în timpul săptămânii. Restul economiști, chiar șoferi de camion, istorici, îl avem pe Radu, care e inginer de structură”, spunea Mihai Blotor, unul dintre voluntari, anul trecut, pentru TVR.
Claudia Pamfiloiu, un alt voluntar a fost să învețe cum se repară șinele în Marea Britanie. Unii voluntarii au venit chiar din Germania, America sau Vietnam ca să schimbe o traversă, să cosească iarba de pe șine sau să vopsească un vagon.
Multe dintre unelte și le improvizează singuri. În urmă cu doi ani au reușit să obțină patru vagoane pe care le restaurează.
În 1895 s-au amenajat primii 48 de kilometri de cale ferată îngustă, între Sighișoara și Agnita, pentru ca în 1910 să fie prelungit traseul cu încă 62 de kilometri, până la Sibiu. Același an în care se face și o bifurcație între Cornățel și Vurpăr, în lungime de 13 kilometri. Un mic calcul arată totalul de 123 de kilometri.
În 1910, mocănița de pe Valea Hârtibaciului transporta oameni și mărfuri între Sighișoara și Sibiu. În 1970 mai funcționa doar între Agnita și Sibiu, dar era folosită doar pentru transport de sfeclă, lemn și animale.
În 2001 a fost declarată închisă oficial, iar în 2007 s-a încercat lichidarea liniei și vânzarea la fier vechi. A fost momentul în care au reacționat „Prietenii Mocăniței”, care au reușit să treacă linia pe lista monumentelor istorice.
tarancutaurbana@gmail.com
pgslot
Hey, these days is an excessive amount of fantastic for me, considering that this time I am looking at this tremendous instructional write-up in this article at my residence. Many thanks a great deal for huge energy. betflik